lördag 23 oktober 2010

456

Spenderade nyss merparten av min kväll (efter LÅNG promenad med hunden min för att gör av med lite av hans överskottsenergi) med att titta på film. Lite mer specifikt "Persepolis" som av en händelse visades på tvåan ikväll. Jag har tittat lite i seriealbumen filmen bygger på och tyckte sanningsenligt att de var lite lagom dryga, men jag ville ändå ge filmen en chans. Varför? Jo;

- det är lördagskväll och jag är på myshumör (och har ingen lust att leta upp någon annan att just mysa med).
- vill se något jag inte redan sett
- den har blivit oscarsnominerad
- den är på franska (!!)
- den är tecknad, men inte menad för en yngre publik.

Sjukt överexalterad satte jag mig ner med min otroligt sena middag för att njuta av verket.

Vad kan jag säga?

Den var FANTASTISK.

Om jag inte var pepp på att läsa franska förut är jag det nu, för oj vad härligt det var att faktiskt förstå ett och annat av vad de sa! Långt ifrån allt förstås, men det var ändå möjligt att hänga med även om jag tittade ner i tallriken ibland och missade en textremsa eller två.

Nu, efter den upplevelsen, har en annan film jag velat se ett tag börjat. En helt annan genre, en helt annan känsla. Nu är det nämligen komedi som gäller - "Best in show". Kanske orkar jag se hela, kanske inte (med tanke på att den slutar vid halv två och jag var uppe vid åtta imorse), men jag ska ge den ett försök.

Imorgon blir det MYCKET mer studier än jag lyckades få in i mitt schema idag. Första tentan är på fredag och jag FÖRGÅS av nervositet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar