fredag 6 augusti 2010

431

The fountain lurade jag mina föräldrar att se med mig igår eftersom den verkade lagom spännande för pappa, lagom söt för mamma och lagom djup för mig. Den visade sig vara allt utom just det. Av någon outgrundlig anledning har filmen fått höga betyg av kritiker, jag antar att de ser en film, tror att den är filosofisk och sätter ett betyg som är högt så att ingen ska tro att de inte förstår. För förstår, det gör man inte. Det GÅR inte, det finns ingen logik någonstans! Hugh Jackman är bra som alltid, men det hjälper inte när manuset är ett enda stort virrvarr av, bitvis vackra, bilder och mönster som inte passar ihop. Det finns INGET av värde att hämta här. Och då har ändå regissören gjort det bästa av det bästa - creme de la creme och allt det där - han står bakom Requiem för a dream. Den här filmen däremot... Får en generös tvåa.

Den här månaden har jag haft ett liv. Den här VECKAN har jag haft ett liv. Den här helgen HAR jag ett liv. Känslan är så fantastisk så det finns inte! Jag - JAG - är efterfrågad! Folk vill ha med mig att göra! Jag skrämmer inte bort alla, de äcklas inte av mig, de tycker inte att jag säger alldeles för många saker jag inte borde... Jag känner mig aningen oumbärlig och jag tycker mycket om det. Det är ovant. Jag kan inte påminna mig om när jag var så här aktiv sist. Och det gör mig glad, riktigt genuint glad.

För ett par timmar sedan åt jag lunch med en kompis till mig som jag inte sett på massa år (vilket inte är förvånande, det är så med MÅNGA av mina gamla vänner). Det var härligt att se honom igen och jag blev rysligt glad när han frågade om jag ville hitta på något med honom imorgon. Det betydde ju att han haft trevligt idag, annars skulle han bara vänt ryggen åt och glömt mig igen. Så imorgon blir det bio. Ännu fler planer.

Ikväll ska jag se på musikal med två andra vänner. Har inga riktiga förväntningar, det ska bara bli fantastiskt att 1) vara ute ur huset på en fredag och 2) slippa spela rummikub med faster som ska vara här och grilla. Dessutom har jag ALLTID gillat teater och musikaler, så det kommer säkert bli intressant.

Men ett minus bland alla plus. Jag börjat tappa kraft. Ork. Det blir tuffare och tuffare att ta sig ur sängen och jag fungerar nästan inte de första timmarna efter att jag vaknat. Varningssignal kanske? Skruva upp volymen av mat du äter, eller gå tillbaka till att sitta hemma passivt dagarna i ända. Det är ju förståeligt. Jag BEHÖVER gå upp i vikt.

Men jag vill inte. Jag vill inte ner mer (?), men inte upp heller. Det är alltid svårt att hitta motivationen att ÖKA i vikt efter att man rasat. Och jag VILL inte, VILL inte, VILL inte bli större. Igen. En gång till.

Hellre smal och klen än normalviktig och full av energi. Tyvärr.

3 kommentarer:

  1. Vet du vad... testa att gå upp till en helt normal vikt och försök koppla bort tankarna på ångest och allt det där och så behåll en enda tanke: Det finns INGET som hindrar att du går ner alla kilona sen om du inte trivs med en normal vikt. INGET. Testa att vara normalviktig en tid, ge det en riktig chans (håll dig alltså normalviktig i säj 3-4 månader), och om du efter den tiden fortfarande tycker att du skulle må bättre som mager så går du ner i vikt igen.
    Det låter kanske knäppt men den tanken hjälpte mig till ett friskt liv. Känslan av att inget är för sent bara för att man går upp i vikt. Man har ju alltid valet att gå ner igen, eller hur?!?
    Och någonstans under de där normalviktiga månaderna upptäckte jag att livet hade en massa annat att bjuda på som bara fanns tillgängligt om jag var frisk och stark :)

    SvaraRadera
  2. Usch, det kändes som att jag provade på livet som normalviktig i en EVIGHET! Säkert två månader! Och det var inte det som knäckte mig, tvärtom tyckte jag inte att det var så farligt. Nej, det var när jag fick reda på att jag inte skulle bli vägd på fem veckor som någonting brast inom mig, jag VILLE verkligen INTE gå upp i vikt, så jag började istället sträva neråt. Och så fort jag går ner ett kilo eller två är det klippt, då är jag direkt tillbaka bland alla tankar igen.
    Men tack för tipset, jag ska absolut ge det en chans TILL.
    //Daedal

    SvaraRadera
  3. Åh, älskade underbaraste vännen!
    Som jag önskade att jag kunde lyfta bort all ångestsvärta från dig! Du FÖRTJÄNAR ju att må bra! Du är SÅ VÄRD att vara lycklig och fri på riktigt!
    Kämpa för friskhet!

    Massa stora varma kramar!

    SvaraRadera