måndag 23 augusti 2010

446

Beställde nyss en bok ifrån franska amazon som jag måste ha inför skolstarten nästa vecka. Bara att ta sig igenom alla steg där på franska var lärorikt. Ja, jag är pepp =)

Har gjort mycket som måste göras innan jag flyttar idag, dels för att jag inte tagit tag i det innan och dels för att det är först nu det börjar kännas... Mindre avlägset. Har dock fortfarande inte betalat nollningen. Jag VILL inte gå, men barnsligt nog är jag rädd för vad mina föräldrar ska säga. Jag vet, jag vet, jag är gammal nog att bestämma själv men... Det känns inte alltid så.

Jag. Vill. Ha. En. Våg. Jag undrar om jag ska skaffa mig en när jag bor ensam? Skulle det hjälpa mig eller skälpa mig? Just nu känns det som att det skulle vara väldigt positivt, men jag vet inte... Jag har ju en tendens att väga mig ALLDELES för ofta och verkligen haka upp mig på siffrorna. Men nu när jag inte har någon så hittar jag ju på vad jagväger istället, och det överensstämmer VÄLDIGT sällan med sanningen. Dessutom kommer jag väga mig mer sällan nu och det kommer göra mig väldigt osäker. När jag är osäker slarvar jag.

Märks det att jag redan övertygat mig själv om att en våg är okej?

Imorgon ska jag förhoppningsvis köpa mig en TV till mitt rum. Det gör mig SÅ SJUKT glad med tanke på att film är det absolut bästa jag vet. Visst, jag skulle klara mig med vår gamla 28 tums tjockTV men det skulle vara långt ifrån idealet. Så när pappa såg en annons om en plattTV för 2000 sa han till mig att slå till direkt. Den finns i Kalmar, så jag tar bussen ner dit imorgon för att se om den finns kvar. Jag hoppas och önskar att den inte är slutsåld, för jag har inte råd med en dyrare... Kanske köper vi varsin micro till lillebror och mig också när vi ändå är där. Och sedan är vi ganska försedda. Det kommer ju alltid finnas vissa grejer som måste införskaffas senare, men det märker vi ju först då. När vi flyttat in och installerat oss.

haha, nej, jag ska inte ta med mig TVn hem på bussen. Mamma tar bilen ner på morgonen. Jag förstod hur det lät ögonblicket efter att jag läst det övre stycket.

Jag är GRYMT sugen på en helfigursspegel. Men när jag nämnde det stelnade både mamma och pappa till märkbart. Att ALLT ska låta ätstörningsrelaterat! Det är ju inte meningen - i alla fall tror jag inte det - jag vill bara ta mina bilder till bilddagboken framför den! Hmm... Vi får se, vet ju inte ens om det finns plats för en.

Jag VILL flytta NU. Det är dags. Jag vill ta hand om mig själv. VERKLIGEN ta hand om. Bevisa att jag KAN, utan hökögon som vakar hela tiden. Bevisa det för mig själv om inte annat. Nästa vecka... Fjärilarna brottas i magen.

Idag åt jag lunch ute med några vänner och det känns nästan bra nu, efter all träning. Jag KAN umgås utan att känna att jag behöver imponera och vara "rolig" och "på mig". Att vara (i närheten av) mig själv räcker. Jag vet inte om de tycker om mig, men jag tror det. Jag tror faktiskt det. Mer än så vågar jag inte spekulera, för då förstör jag allting med min analysering. Så jag stannar vid att det kändes bra.

Mitt rum är en enda stor röra och jag orkar inte ta tag i det eftersom jag snart ändå ska flytta och riva ut allt igen. Men jag vantrivs i röran. Vilket i-landsproblem. Men för mig är det ett fasansfullt jobbigt moment 22.

Såg förresten ett antal filmer den här helgen.

Agora - Historiskt drama väl värt en titt .Skådespeleriet och atmosfären var bra, storyn trovärdig men något krystad och lite tillrättalagd. Bättre än jag trodde. 3/5

Old dogs - Jag VET att en film med Robin Williams sällan är bra. Jag VET att John Travolta har svårt att välja bra manus. Men jag kan inte hjälpa att jag dras till dem ibland, speciellt när mamma är intresserad av deras filmer. De är ju mysiga! Tillsammans som skådespelarduo fungerar de, men manuset är en katastrof. Maken till tråkig (amerikansk) humor får man leta efter! Bajsskämten radas upp efter varandra och man vet PRECIS när den söta musiken kommer för att lägga till en ton av barnslighet. 1/5.

Brothers - Jake Gyllenhaal är väldigt begåvad. Natalie Portman är en gudinna. Tobey Maguire... Kan jag bara se som en tanig spindelmannen. Men de lyser alla tre i den här filmen. Lurade pappa att det var en krigsfilm för att få se den, men fokuset ligger på krigarens hemmiljö, hans familjeliv, deras kärlek. Starkt och rörande. 4/5.

Dessutom hittade jag två filmer på TV jag inte kunde låta bli att se:

Titta han snackar - gammal Travoltakomedi som påminner mig om varför jag gillar honom så mycket fast han gör sanslöst många bottennapp som filmen ovan. Hejdlöst rolig komedi som lyser eftersom den är så anspråkslös. Den försöker inte så mycket, den bara ÄR. Och jag tycker OM. 4/5.

I could never be your woman - lät riktigt usel och jag missade början men sedan artade den sig och bjöd på en hel del skratt. Lyckad (men horribelt namn). 3/5.

Läste förresten att Noomi Rapace är påtänkt för en Oscarsnominering! Fantastiskt roligt, dels för att hon är svenska och dels för att hon är en så fantastisk skådespelerska. Sådant gör mig varm, som den filmnörd jag är, alldeles lycklig.

Har några filmer som jag bara väntar på att lägga tassarna runt:

Mr. Nobody
Greenberg
Mary and Max
The Ghost Writer
Robin Hood
When you're strange
White material
Letters to Juliet
A single man
Den fantastiska räven
Green Zone
Pippa Lees hemliga liv
Toy story 3
Shrek - nu och för alltid
Till vildingarnas land

med flera, med flera.

Vilken filmhöst! Hur ska jag hinna gå i skolan? =)

1 kommentar:

  1. Hej igen!
    Nu har jag läst igenom hela din blogg. Det tog sin tid. :) Men herregud vad du är duktig måste jag bara säga. Jag är jätteimponerad av dina framsteg! Låt dig inte slås ner av tillfälliga "misstag". Misstag är en del av livet och du är verkligen SKITDUKTIG.

    SvaraRadera