måndag 19 oktober 2009

135

Tre filmer har det blivit på lika många dagar. Eftersom jag lider av allvarlig brist på liv kommer här mina åsikter.
Först såg jag Coraline och spegelns hemlighet, en stop motion-animerad saga med mörk och suggestiv underton. Den har jämförts med Alice i underlandet och jag kan bara hålla med - men en mörk och dyster version. Inte riktigt tecknad men inte riktigt verklig, underhållande men aldrig fjantig, söt men också otroligt träffsäker. Jag känner mig Coraline, hennes hat mot de "tråkiga" föräldrar hon försetts med känns äkta och är till viss del förståeligt. Den Andra Mamman verkar till en början som en dröm som gått i uppfyllelse, omhändertagande, öm och helt upptagen med att göra allt det Coraline vill. Men hon visar sig vara allt annat än moderlig...

Och jag som inte kommer från mina ätstörda tankar någonstans tror med bestämdhet att Den Andra Mamman brottas med anorexi. Titta bara på anisktet! Och midjan! Hur gör jag för att sluta vara avundsjuk på en påhittad figur?



Den får en stark 4/5.

Efter den var det dags för Damernas Detektivbyrå igen men två andra avsnitt än de vi redan sett. Stämningen i denna serie är underbar, man vill bara se mer och mer. Tyvärr var min ångestnivå uppe i taket under filmen och jag hade svårt för att koncentrera mig på något mer än min stora mage, men det är knappast Mma Ramotswes fel. Serien i in helhet får en fyra av mig, jag ser gärna fler när de kommer ut på dvd.

Sist såg jag på knowing, en triller/science fictionrulle med Nicolas Cage i huvudrollen. Spänningen byggs skickligt upp till en början, jag älskar scenen med flygplanskraschen som känns helt igenom verklig. Men efter en lovande timme fylld av katastrofer och snygga effekter mattas den av och blir nästan - vågar jag säga det? - lite töntig. Slutet känns ihophafsat och till och med tråkigt.

Den är värd en 3:a, men då är jag givmild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar