måndag 8 mars 2010

279

Jag måste dra upp mig själv ur det dike jag hamnat i. Borsta av smutsen, ta ut stegen och inte se bakåt på de misslyckanden som kantar vägen bakom mig. Visst kan jag ursäkta mig i det oändliga men faktum kvarstår; de senaste dagarna har varit överjävligt jobbiga. Av någon anledning kan jag inte sköta mathållningen när jag är ensam hemma. Jag äter tills det inte fysiskt får plats något mer och spyr tills halsen svullnar igen. Och när jag inte äter så kommer världens alla problem inrusande i mitt synfält igen och jag drar täcket över huvudet för att glömma - bokstavligen. Jag förstår inte hur jag ska klara av att leva mitt eget liv i min egen lägenhet, utan att ha föräldrar som tittar till mig med jämna, tätt påföljande mellanrum. För att blunda bort livet fungerar bara till en viss gräns, sedan måste vardagsbestyren tas om hand. Räkningar ska betalas, rum dammsugas, mat lagas... Allt det där som jag helt enkelt tränger undan, för att jag inte orkar. Jag har inte någon energi till det och ingen vilja att ta tag i det.

Ett litet ljus i mörkret - efter att inte ha behållt min frukost gav jag mig ut på en promenad och märkte tydligt hur lite bränsle jag hade tillåtit min kropp att behålla. Jag var seg och darrig, orkade knappt ta mig framåt, och jag förstod direkt att det berodde på att jag inte ätit det min kropp ville ha. Jag tänkte inte - jaha, vad dålig jag är som inte ens orkar gå en promenad utan höll mig till fakta - klart jag inte kan gå ett par kilometer utan att först ha fått i mig vad jag behöver. Det känns som ett framsteg, att jag kan konstatera det utan att skylla på mig själv (allt för mycket).

Igår såg jag på center stage - turn it up, och jag måste erkänna att jag är svag för den sortens dansfilmer. De är alltid förutsägbara och fantsilösa, skådespelarna brukar varken kunna agera eller dansa inspirerande, men det är någonting med dem som fängslar mig. Den här filmen var en uppföljare till just center stage, som jag ÄLSKAR, och den kanske inte var lika bra men väl värd att se. 3/5.

Ikväll blir det Miss Potter framför TVn. Jag hoppas på en lugn kväll och inte alltför många hetsätningstillfällen till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar