onsdag 30 juni 2010

397

I taket lyser stjärnorna är ett svenskt tonårsdrama från 2009 som jag kände mig ganska nollställd inför. Visst, den låter lovande på baksidan, men vilken film gör inte det? Och jag har inte blivit rekommenderad den så där oerhört många gånger. Därför blev jag glatt överraskad av talangfulla skådespelare och ett gripande manus som gör det lite lättare att andas (det finns ju faktiskt de som har det värre!). Den får hela 4/5, det var inte väntat!

Sista DBTn innan min terapeuts semester, och det känns tungt, hur ska jag klara av att följa det här friska spåret på egen hand? Och efter torsdag har även min psykolog semester, för att inte tala om min kroppsterapeut och familjeterapeut. Jag är helt ensam! Som tur är har jag lyckats stabilisera mig någorlunda under de senare månaderna, och jag känner mig aningen säkrare på att jag klarar fem veckor med bara några få sporadiska besök. Visst, det är inte idealiskt och jag har ingen aning om vem jag ska prata med för att få ur mig alla känslor, men det kommer fungera. Det kommer fungera för att jag bestämmer att det ska det.

Så fikade jag med tre andra tjejer, vi ska alla jobba på latitud, festivalen här i Oskarshamn nu i helgen, och innan dess behövde vi lite riktlinjer. Äntligen får jag ta ett ännu större steg ut mot livet igen, jag känner mig redo, det gör jag faktiskt! Och fikat gick bra, jag kände mig nästan... normal. Nästan.

Imorgon bär det av mot Malmö, och jag kommer vara tvungen att dra mig upp klockan sex för att sätta mig i bilen och förhoppningsvis sova resten av mina välbehövda timmar där. Kanske borde jag lägga mig nu innan det är för sent...

***

Maten idag kunde knappt vara bättre, det är helt otroligt, FANTASTISKT hur bra det går. Visst har jag mycket, MASSOR av impulser, men jag kan hantera dem! Jag KAN faktiskt! Bara för att jag var ensam på stan behövde jag inte handla på mig så mycket godis jag kan bära, och bara för att jag satt ensam och åt behövde jag inte kräkas. Det här trodde jag ALDRIG skulle hända! Jag ÄTER. Frivilligt. Och BEHÅLLER det. Nästan lika frivilligt...

Frukosten blev (som vanligt) - havregrynsgröt (en portion) med lite mellanmjölk och lingonsylt. Apelsinjuice (ca 2 dl) och en skiva rågbröd med tartex och gurka.

Mellanmål - en tallrik jordgubbar och ett par skivor banan. Okej, kunde varit bättre, det var inte helt välbalanserat, men det var okej, jag åt ändå någonting. Mellanmålen är annars ganska svåra att få till.

Lunch - quinoa- och quornsallad med vinägrett, sallad och en morot. Cola light till det. Jag har för länge sedan lagt ner det där med dricka till maten. Ett glas juice om dagen räcker, sedan vill jag ÄTA mina kalorier, inte dricka dem.

Mellanmål - ett glas cola light och en halv grov brödbulle med sallad, smör, ost och gurka. Nästan perfekt!

Middag - fullkornscouscous, quornbullar (bara för att jag hade några över och de var tvugna att ätas upp...), morotsstuvning och sallad. Lite udda blandning kanske men jag är så trött på all potatis vi äter.

Kvällsmat - en skiva rågbröd med sallad, ost, smör och paprika. En portion grahamsgröt med lite mjölk (!) och äppelmos. Ett par vindruvor (för att de låg framme och för att jag inte åt någon frukt efter middagen).

Eftersom vi ska bort imorgon bredde jag utflyktsmackor ikväll. Sammanlagt åtta stycken, plus att jag gjorde fem till min lillebrors kvällsmat och två till min pappa. 15 mackor. Jag borde öppna butik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar