onsdag 30 juni 2010

398

Mamma väckte mig vid halv sextiden imorse och det enda jag orkade ta mig för var att slänga på mig lite mascara och falla ihop i bilen. Därför gick resan mot Malmö otroligt fort, jag sov säkert 3/4 av timmarna det tog att ta sig dit. Vi beslöt oss för att åka till just Malmö eftersom vi behövde plocka upp en säng till min lillebror som är lång som en flaggstång (1.93 m) och inte längre får plats i sin gamla. Vi var under tidspress och föräldrarna stressade sönder sig men jag höll mig utanför eftersom jag var för trött för att ta reda på vad som pågick. Vi hittade i alla fall fram till paret som sålde sängen (på världens minsta gata som inte ens fanns med på GPSen) och fick med oss den utan missöden.

Och eftersom vi ändå tagit oss hela vägen dit hade pappa slagit till på två till annonser, varav en av dem var en sänggavel med tillhörande bord till mammas och hans sovrum. Så de plockade vi upp (mitt i Malmö! Det måste varit hutlöst dyrt att bo där!) innan vi stannade för att få i oss lite lunch. Pappa som annars är emot ALLT vad vegetariskt heter ("man blir inte mätt", "man saknar en beståndsdel", "man blir hungrig igen efter en timma", "man är skapad för att äta kött") hade gulligt nog letat upp en HELvegetarisk thailändsk restaurang dit vi gick och jag kände mig otroligt speciell som inte behövde oroa mig ett DYFT om vad de olika rätterna innehöll. Jag hade möjligheten att smaka av allt som såg tilltalande ut, och att kunna äta av varje rätt på en buffé hör inte till vanligheterna. I och för sig gör det ju allt lite svårare, det blir ju så mycket valmöjligheter...

Så jag tog för mig av RÅris (ja!), sallad, friterad vegetarisk räka (som smakade alldeles för likt den riktiga versionen, jag tror de lurade mig =D) helt fantastisk friterad sötpotatis, sojakött i barbecue eller currysås, tofu i olika såser, och quornbitar på det ena eller det andra sättet. Allt var gott, med ett par klara favoriter, och jag skulle inte ha något emot att gå dit igen. Uppenbarligen hade de blivit utnämnda till bästa vegetariska restaurang 2008, men av vilka förtäljer inte historien. Dock hade det varit lite roligare om inte all maten varit thailändsk, men jag förstår att de ville nischa sig.

Mamma och jag han ta ett varv på stan (och jag lyckades införskaffa både shorts med hög midja OCH en blå klänning. Dessutom en långärmad grå tröja och ett halsband, allt för bara 270 kronor! Reor gillar vi. Mycket.

Pappa ville komma iväg så vi fick hasta tillbaka till bilen och vi passade på att plocka upp den sista av våra tre annonsfynd - en svart cykel. Han som sålde den tyckte det var obeskrivligt kul att vi kom med släpvagn för att plocka upp den, men vi försökte förklara att det var för SÄNGENS skull, att cykeln bara kom med på köpet.

Sedan vände vi hemåt, med bara ett kort stopp i Växjö för middag på (TRÅKIGA) mcdonalds. Jag fick problem eftersom jag har svårt för den vegetariska hamburgaren där men lyste upp när jag såg att man fick hello Kittysaker i Happy mealen! Så det blev en sådan till mig, mamma fick cheeseburgaren, jag åt pommes och morötter. Och eftersom mamma insisterade på att jag avrundade med något kaloririkt fick det bli en mcflurry till efterrätt... Hade hellre velat ha en paj men de var slut och vi hade inte tid att vänta.

Väl hemma packade vi upp sängen och åt kvällsmat. Och allt hann vi med innan klockan elva! Smått imponerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar