onsdag 16 juni 2010

383

Familjeterapi. Kändes sådär. Blev inte så mycket nytt att tala om, samla gamla drogs upp igen. Kanske har pappa rätt, denna slags terapi har nog spelat ut sin roll.

Film från 1938 (!) - Två år i varje klass. Bra mycket bättre än jag trodde den skulle vara! Charmig och fantastiskt kul att se hur man uppförde sig på den tiden. 1938 var min mormor fyra år. Det är så länge sedan så man förvånar sig över att film ens var uppfunnet! Läraren var född på 1800-talet! Herregud... Undrar om någon av barnskådespelarna fortfarande lever? den får en stark trea bara för att jag inte riktigt hängde med i handlingen (vilket troligen har mer att göra med att jag gick fram och tillbaka i början).

Två Tribe-avsnitt också, för att återuppleva gamla minnen. Härligt!

Nej, händelselös dag, händelselöst inlägg.

Såg en UNDERBAR film igår efter en smärre katastrof. Mamma och jag bänkade oss framför The day of the triffids, ett tre timmar långt science fictionäventyr som min pappa redan sett och godkänt. Och vanligvis har jag ganska lätt för att lägga logiken åt sidan och svepas med av historien men den här var aningen för löjlig för att man skulle kunna göra just det. 90% av jordens befolkning blir blind efter en solstorm och köttätande växter tar över. Stora, livsfarliga blommor. Jahapp. 2/5. När den tog slut vid halv elvatiden hade jag planerat att dra mig tillbaka, skriva lite dagbok och gå och lägga mig. Men så hittade vi en film till när vi zappade runt, pappa och jag. Där mitt hjärta finns med begåvade Natalie Portman. Helt omöjlig att förutsäga och gripande på ett avslappnat sätt. Stuntals överraskande rolig, stundtals riktigt tragisk. 4/5. Vi satt som fänglade.

***

Maten har fungerar RIKTIGT otroligt bra! Det känns som att rutinen har börjat formas, som att jag inte behöver kämpa riktigt lika hårt efter varje måltid. Sådant gillar vi.

Frukost - havregrynsgröt, mellanmjölk, lingonsylt. Apelsinjuice. Rågsmörgås med tartex och gurka. Råkade glömma smöret. Igen.

Mellanmål - Nej, det slarvades bort.

Lunch - crepes med svamp- och lökfyllning. Pappa, som är en inbiten köttätare, stirrade hatiskt på dem men erkände sig besegrad och tog två gånger. Victory.

Mellanmål - yoghurt med flingor. Inget att tillägga.

Middag - vi hade lite kort om tid på oss så det blev färdigrätter för hela familjen och jag lyckades lura till mig en viktväktarmeny av mamma, jag tror inte att hon upptäckte att den var deras. 290 kalorier innehöll den i alla fall, moussaka och potatis. Ätbar, men inte mycket mer. Men jag gladdes åt kaloriinnehållet för mycket för att avslöja det. Sallad till det, och ett glas (riktig!) läsk. Föredrar min kära light-version. Ett päron till efterrätt.

Kvällsmat - mannagrynsgröt med äppelmos. Smörgås med smör, ost och tomat. Ett glas oboy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar