måndag 28 juni 2010

396

Man kan säga mycket om min mamma men vidare filmsmak, det har hon inte. Idag tyckte hon att det var hennes tur att välja och vi såg därför har du hört ryktet om Morgans (vad är det för en svensk titel? Vadå MorganS? Kan man inte översätta en titel ordentligt eller inte alls?) med Hugh Grant och Sarah Jessica Parker. Och visst, jag är svag för SJP, mest för att sex and the city är mer eller mindre det perfekta programmet att koppla av till, men hon har en tendens att spela SAMMA roll i allt hon tar sig för. I Sex and the city är hon en blond fundersam men lättsam kvinna som är född och uppvuxen i New York och har rätt skapligt med pengar. I Morgans är hon visserligen brunett, men där slutar skillnaderna. Och likadant är det med Hugh Grant. Kan han spela något annat än det brittiska charmtrollet som har lite dråpliga oneliners här och där och innerst inne är väldigt godhjärtad? Jag tror inte det. Jag har svårt att föreställa mig honom som rysk spion eller nästa terminator. Faktiskt.

Och filmen är (gäsp) förutsägbar och (gäsp) fantasilös och (gäspgäspgäsp) stereotyp. Onda människor är genomruttna, goda människor har inte ett ont ben i kroppen. I och för sig känner jag igen min gamla hemstad Baldwin i den lilla orten de hamnar i, men det var min största behållning. Den får en TVEKSAM tvåa, som lika gärna skulle ha kunnat vara en etta.

Pappa och jag tog sedan saken i egna händer och bytte film lagom till att mina mamma började dra sig mot sängen. Det blev Soraya M som jag länge velat se och haft hemma men som legat på hyllan eftersom mamma vägrade att ens titta på omslaget. Och det var ingen film för henne, det medger jag, men den var välgjord och intressant. Skådespelarna var okända men väldigt duktiga (jag antar att man faktiskt inte känner till så många skådespelare från Iran) och att filmen var baserad på en sann historia gjorde den snäppet bättre. Steningen i slutet var groteskt verklighetstrogen och lämnar nog INGEN oberörd. Men trots detta var den aningen för seg, det hände inte jättemycket som drev historien framåt. Den får en stark trea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar