onsdag 24 februari 2010

265

Sommaren med Göran var en ganska så oförarglig film, som hade en hel del roliga scener, men också en hel del inte lika roliga. Skådespelarna var över lag duktiga och speciellt den första kvarten eller så fick mig att småskratta flera gånger. 3/5.

För övrigt är jag nu officiellt helt Japanfrälst. Inte för att jag inte varit det innan, jag har länge älskat kulturen, myterna, hello kitty, manga och anime men nu när jag får lära mig språket från grunden och har en äkta Japan som lärare känner jag mer än någonsin för landet och allt som kommer därifrån. Det är helt sjukt härligt att äntligen har ett äkta intresse, även fast jag inte vet så mycket och har massor kvar att lära. Jag är inte helt sysslolös längre, och jag trivs med det!

Jag var där ikväll, på kursen i japanska. Lärde om lite av det jag borde komma ihåg från när jag studerade språket i USA. Ingenting fastnade de där sista månaderna jag var där, antagligen just för att matsituationen var horribelt dålig. Men nu ska jag lära för livet!

Jag samlar på mig kulturell kunskap förutom själva språket. Visste ni tillexempel att i Japan är det siffrorna 4 och 9 som är oturstalen, 4 för att ordet låter likadant som ordet för död och 9 för att ordet låter som ordet för lidande. Det är inte våning 13 som hoppas över, utan våning fyra och våning nio!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar