söndag 28 februari 2010

270

Boondock saints 2 var långt ifrån den fullträff ettan var. Kanske har det att göra med att jag såg den utan text när jag var överjordiskt trött, men jag tyckte den var svår att hänga med i, och skämten var av det låga slaget, amerikansk humor som enbart är tröttsam. En tvåa får den, slutet överraskade.

Lagade trerätters idag, och eftersom jag snöat in på japan och allt som hör därtill blev menyn just japansk. Jag hade förberett mig hela helgen, skrivit av recept (skrivaren fungerar inte *grr*), planerat, handlat (själv, mamma och pappa skulle inte ha ett hum om menyn innan) och på andra sätt försökt göra kvällen speciell. Och det gick bra. Jag bjöd på hemgjord sushi till förrätt och det var första gången för mig så det var riktigt spännande. Det blev nori-rullar (alltså de med sjögräs runt) med crabfish (som jag petade bort), majonnäs, avokado och morot. Till och med lillebror tog om, vilket jag ser som ett gott betyg eftersom han aldrig provat sushi förut. Till huvudrätt lagade jag sesamlax med svampsås, ris eller stekt potatis (för att pappa ratar ris om det inte ingår i just sushi) och wokade grönsaker med ingefära. Efter det blev efterrätten crepes med hallon och blåbär och lättvispad grädde. Det är roligt att få skämma bort dem lite, och jag solar mig i glansen av de komplimanger de har att ge. Jag känner mig omtyckt när jag lagat någonting som andra njuter av ,som att jag gjort någonting bra. Det har jag ju, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar