tisdag 15 december 2009

185

Humöret är på väg i rätt riktning, känner mig mer hoppfull idag än jag gjort på ett tag. Jag VILL verkligen göra något mer med mitt liv, något annat, något värt att leva - och dö - för. Än så länge kan jag bara gissa vad det är för något, men en dag ska jag VETA. Jag tittar på film och tv och ser människor som redan lyckats komma underfund med vad deras styrka är. Vad det är som de är skapta för att göra. Det kan vara skådespelare som finslipar sin teknik eller vanliga människor som kockar eller vad som helst. De har hittat rätt, och de vet om det. Jag vill också hitta det jag är bra på, och slipa mig till perfektion.

... ...

perfektion är ett förbjudet ord nu. men jag vill i alla fall förstå vad som tilltalar och intresserar mig. Jag vill jobba med någonting som jag inte sörjer för att göra. Jag vill må bra i mig själv, och jag vill behandla mig själv väl. Det är min dröm om man så vill. Hur jag hoppas att mitt liv kommer kunna gestalta sig.

Men än så länge vet jag inte vad jag är bra på. Eller vad jag kan förbättra. Jag förstår inte hur man kan hitta rätt i denna djungel av valmöjligheter, lika lite som jag förstår hur man kan hitta sin enda själsfrände när det finns miljontals personer som är "fel". Hur vet jag vem som är rätt för mig? I ett helt liv? Det gör mig frustrerad, och frustration leder inte till något gott.

***

Snön yr utanför fönstret. Det började på min födelsedag och har bara hämtat andan korta perioder. Jag kan inte komma ihåg senast det var snö när jag fyllde år, oftast har vi inte ens en vit jul. I år börjar det lukta Michiganväder och hur vackert det än är är det också väldigt kallt och blött. Dessutom gör det mitt liv svårare. Jag kan inte längre cykla in till stan och handla på mig hetsätningsgodis, nu måste jag gå, vilket tar mycket längre tid och är mycket mer misstänkt. Eller så får jag gå och handla allt i affären här i närheten, men de har redan börjat misstänka något och det är obehagligt odch pinsamt att handla där. men det är väl egentligen något bra, eller hur? Eftersom jag ändå ska dra ner mina hetsätningar. Till noll.

Såg på Donnie Darko idag när min mamma inte var hemma (jag får inte se något som ens LIKNAR en deprimerande film för henne) och allt jag kan säga om den är... Skum. Sjukt skum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar