tisdag 22 december 2009

192

Det blev faktiskt en fika idag, jag var inte helt osocial som jag har en tendens att vara. Det var mysigt att få prata av sig lite, och jag känner mig på det hela ganska så nöjd med vår tid tillsammans. Jag var inte FÖR tråkig eller FÖR hemsk. Bara något åt det hållet.

Det blev bestämt att jag ska med ut på juldagen, så den kvällen kommer jag inte kunna sitta hemma och titta på TV som jag annars är så bra på att göra. Visst känns det skönt att bryta mallen och LEVA lite, men det skrämmer mig också något otroligt. Tanken på att vara SOCIAL en hel kväll nästan kväver mig. Massor av folk omkring mig, folk som ska underhållas och som senare, när jag inte är med, kan ha en åsikt om mig som kan diskuteras bakom min rygg! Dessutom ska det väl drickas... Det ser jag inte fram emot. Tvärtom gör det mig mer eller mindre panikslagen. Det största dilemmat är kalorierna. Hur många kalorier är det i en Xide (för mig är dem och kommer alltid att vara Xider)? Om det är lightversionen? 100? kan det stämma? Då är tre flaskor lika med 300 kalorier! Hur ska jag få in dem i min dag? Det blir till att skippa näringsdryckerna och hoppas att det jämnar ut sig. Och tänk om det är fler än så! Jag hittar inte kalorieinnehållet någonstans på internet, kan det verkligen vara så svårt att pränta ner siffrorna på en liten lapp någonstans? Varför står det inte direkt på flaskan? Dessutom vet jag inte hur mina mediciner reagerar på alkohol, visst har jag blivit varnad om att blanda dem med annat än vatten, men jag har aldrig ens övervägt det så jag har inte satt mig in i konsekvenserna. Att dricka tilltalar mig helt enkelt inte.

Och som om inte det vore nog oroar jag mig för att det ska visa sig vara FÖR roligt. Då kanske jag blir beroende av den sortens kickar, och då har jag helt plötsligt inte bara en ätstörning, utan är dessutom alkoholist. Visst, det är väl lagom långsökt att tro att jag kommer släppa alla hämningar och dricka mig full varje kväll för att jag provar alkohol EN gång, men min hjärna fungerar så. Svart eller vitt. Antingen gör man något eller så gör man det inte. Och jag VILL inte det här.

Maten har fungerat med, men jag känner mig väldigt medveten om min kropp idag. Vart den börjar och vart den slutar, hur mycket magen putar ut och hur stora höfterna har blivit. Jag känner hur jag förändras, och jag vet att jag när som helst kommer att ångra att jag gav mig in på den här friskhetsresan.

Men jag SKA inte ge upp nu! Jag VILL bli frisk!

Lagade mat idag, för första gången provade jag på att använda cannelonipasta. Jag tycker om när maten är lite pillig och tar lite tid att göra, jag har rätt så mycket tid att ödsla som det är och mat är ett stort intresse. Så det var nästan något meditativt med att fylla pastarör med spenat och svamp. Om det uppskattades hemma vet jag inte, men jag hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar