söndag 3 januari 2010

206

Ännu en filmdag att lägga till samlingen. Har inte gjort något produktivt att tala om, istället har jag lutat mig tillbaka i fotöljen och stängt av tankarna för ett tag. Det fungerar hyfsat bra att hålla ångesten borta, men dagen har varit tuffare än på ett bra tag. Antagligen för att jag mådde lite halvdåligt fysiskt och mamma började oroa sig över om jag åstadkommit det själv. Det hade jag inte och det är väldigt frustrerande att bedyra min oskuld OCH mena det men inte bli trodd. Men jag vet ju att jag bara har mig själv att skylla. Det är ju på grund av alla mina lögner som jag sitter där jag gör. Som jag är den jag är.

Det blev Pingvinresan på eftermiddagen, och den var otroligt vacker och informationsrik men när det kommer till kritan var det fortfarande en dokumentärfilm, och kommentatorröster borde inte få förekomma hela filmer igenom. Den är ändå en filmupplevelse, och värd 3/5.

Satt sedan och allmänt degade framför TVn ett tag innan Åter till Cold Mountain började vid nio. Och vilken film! Grundstoryn var i och för sig i nättaste laget. Moviezine lyckades förklara den förträffligt:

"Inman vandrar. Ada väntar. I 155 minuter."

Egentligen är det allt de gör. Men oj, vad fantastiskt, makalöst vackert det är! Gråten fastnade i halsen på slutet för oberörd, det är man inte. 4/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar