onsdag 5 maj 2010

341




Det är dags att vända hemåt. Dagarna här i USA flög förbi och imorgon är det vi som sätter oss på flyget och börjar vår hemresa till Stockholm. Hur det känns? Jag saknar det redan. Landet har blivit en slags hem för mig de gånger jag varit här och det känns som att jag lämnar en de av mig bakom mig. I och för sig var jag fruktansvärt sjuk och levde ett väldigt destruktivt liv under mina månader i MI, i alla fall de sista, men allt var inte bara nattsvart elände. Och det positiva bär jag med mig. Hur negativt det andra än var.

Dagen har ägnats åt att packa, handla det sista (som presenter och liknande), äta gott och oroa sig över vikten på våra tre väskor. Gränsen ligger på 20 kilo styck. Det är INTE en chans att alla tre klarar att hålla sig under den gränsen. Förhoppningsvis är de snälla mot oss när vi checkar in, annars är det vi som betalar övervikt för att få med allt vi hämtat/shoppat. Och överviktsbetalning betyder mycket sur pappa. Den ekvationen är inte tilltalande.

Igår upptäckte pappa att det inte mer än någon kilometer från vårt hotell ligger ett Walmart. Vi som sprungit ut och in på meijer i tid och otid blev helt saliga - en TILL affär som har ett jättestort utbud och aldrig stänger! Klart vi var tvungna att åka dit! Så det gjorde vi efter frukosten, och inhandlade tuggummin (vilket är ungefär det viktigaste som finns), underkläder (igen, de är ju så billiga!) och ett par blommiga skor (för $5! 35 kronor!). Tyvärr mådde jag inte särskilt bra imorse, jag har åkt på en dunderförkylning och var allmänt nere, men en tur på walmart kan man ju inte tacka nej till så jag släpade mig mig fram ändå.

Väl hemma tog jag en advil och sov ett par timmar och vaktnade upp betydligt kryare lagom till lunch. Den intogs på Longhorn, ett uramerikanskt ställe där det erbjöds stekar och hamburgare om vartannat. Jag beställde en kyckligsallad utan kyckling och var mer än nöjd. Salladen innehöll jordgubbar, vindruvor, mandarinklyftor, fetaost, rödlök och hallonvinägrett och var helt klart ett bra val. Pappa och mamma var som vanligt mer än nöjda och tyckte att deras mat var bland det bästa de ätit. Kul att vi har varit på så många, helt olika, restauranger och tyckt om dem alla, fast de ofta varit kedjerestauranger och billiga sådana. Ingen snabbmatsrestaurang dock, macdonalds har man redan ätit på X antal gånger och alla hamburgerställen påminner så om varandra.

Sedan blev det en tur till meijer för sminkinköp för att jag VÄGRAR att lägga över hundra kronor på en foundation (eller ja, en sämre sådan, den jag föredrar finns inte i Sverige) när jag kan få min favorit för $8 här. Så badade vi bubbelpool på hotellet en sista gång. Värmen tinade upp oss alla och jag tror att min förkylning faktiskt gav med sig lite till.

Rena och betydligt kryare gick vi senare och åt avskedsmiddag på macaroni grill, en italiensk kedja (eller ja, amerikaniserat italiensk) med en härlig servitör (Ron hette han, jag kommer ihåg det för att han skrev det på bordet)som verkligen kunde konsten att övertala. Vi åt oliver till förrätt och ett väldigt gott rosmarinbröd. Till huvudrätt blev det fullkornspasta med vitlöks- och gräddsås, broccoli, soltorkade tomater och svamp till mig (jag fick blanda ihop min egen pasta och det blev mitt val), men jag åt också av mammas svampravioli och en av pappas smakprovsrätter som var en underbar canneloni fylld med ricottaost och spenat. Mycket, mycket gott och ett värdigt avslut på en fantastisk resa.

Mamma och jag kom sedan på att vi inte köpt någon present till hundarna, så vi gick över till Meijer igen (inte kan man låta bli när det ligger praktiskt taget vägg i vägg) och införskaffade små godisar formade som stekar. Dessutom hann jag plocka ner en ranchkrydda till popcorn i korgen innan vi betalade allt med våra sista sorgsna dollar. Nu är det verkligen slut. Nu väntar åtta timmars flygresa och fyra timmar i bil innan vi äntligen är hemma på känd mark och lillebror återigen får lite sällskap. Han har visst tyckt att det varit väldigt tyst utan oss, han fick ju fira fördelsedag och allt utan att familjen närvarade.

***

Min matdag idag:

Frukost - havregrynsgröt med lönnsirapsmak (godare än man tror!) utan mjölk (för att jag kom undan med det), en halv (fortfarande vit) english muffin med ägg och ost och ett glas apelsinjuice.

Första mellanmålet - en körsbärsyoghurt (100 kalorier) med raisin bran som jag plockade bort russinen ur (fy).

Lunch - sallad med frukt och hallonvinägrett (det står att den har 960 kalorier på hemsidan men det kan ALDRIG stämma, inte utan kyckling och med bara lite vinägrett)

Andra mellanmålet - cirka åtta tacochips med ostsås och två chokladbitar (aladdin)

Middag - ca en halv portion (STOR portion!) fullkornspasta med sås, broccoli, svamp och soltorkade tomater. Enligt hemsidan har HELA pastan runt 700 kalorier, så min portion blev runt 350. Så åt jag en sallad till och smakade av mammas och pappas portioner.

Kvällsmat - en bananyoghurt (100 kalorier), fyra chokladbitar, en liten lemon poppyseed muffin och en banan. Oj vilket ihopplock det blev! Men vi var "tvungna" att städa ur kylskåpet...

Dagen har faktiskt känns väldigt bra, har nästan känt mig som en normal ätare utan varken hetsätningstendenser eller för stark vilja att kräkas. Kalorieinnehållet var väl kanske lite högt, men vadå, jag måste ju ändå upp i vikt ^-^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar