fredag 7 maj 2010

342



Ojoj vilken jobbig resa det blev. Inte för att planen krånglade eller så, tvärtom avgick båda planen på utsatta tider och resorna i sig var så gott som smärtfria (om man inte räknar lite turbulens och aningen stressade flygvärdinnor) men sammanlagda 1 (väntan på första flygplatsen) + 2 (första flyget) + 5 (väntan på andra flygplatsen) + 7,5 (andra flyget) + 1 (tiden det tog att komma ut från tredje flygplatsen) + 4 (bilresan hem) = 20,5 timmar på resande fot sätter spår i både kropp och själ. Speciellt när man ska få maten att fungera mellan varven.

Just nu fungerar inte tankeförmågan över huvud taget. Jag svär att jag var så trött i bilen hem att jag inte ens orkade vrida på huvudet. Ja, kanske är jag en vekling, men jag ORKAR inte vara uppe mer än mina 16 timmar i streck!

Morgonen började med min sedvanliga frukost på hotellet. Sedan drog vi ner våra (alldeles för tunga) väskor till receptionen och checkade ut. Jag skänkte några av mina älskade böcker till hotellet igår och dessutom en chokladkartong vi haft med oss från Sverige men inte öppnat så vi fick ett varmt hejdå av personalen innan vi for.

Första flygresan var jag inte helt och fullt vid medvetande under, jag lyckades sova en del av den och halvsov resten. Skönt, men dumt, det gjorde ju det mycket svårare att faktiskt sova under den längre resan som väntade.

Vi landade på Newark och hittade snabbt fram till våran gate så det blev till att vänta fem LÅNGA timmar på att vårt Stockholmsplan skulle vara klart för avfärd. Vi passade på att undersöka affärerna på flygplatsen (som är helt okej faktiskt, så mycket bättre än den fruktade i Chicago)och så åt vi lunch för att vara säkra på att vara rustade om flygplansmaten var lika dålig som förra gången. Jag ville äta på Ruby's Diner, ett ställe helt i femtiotalsstil komplett med servitriser i rosarandiga klänningar och prydnad på huvudet, bås i rött lack och soda jerks bakom disken men blev nerröstad av fattiga föräldrarna och det blev salladslunch för mig och mexikanskt för de andra istället (då behövde de inte ge dricks till någon servitris). Milkshake hanns också med, vilket jag ÅNGRAR SÅ GLÖDHETT ATT JAG INTE KAN SLUTA SKRIVA MED VERSALER.

Väl ombord på planet höll jag på att hoppa ur skinnet de första minuterna då allt skakade och gungade så man kunde tro att man gått fel och hamnat i en berg- och dalbana. Som tur var stabiliserade det sig ganska så snabbt och jag som var klarvaken efter dåseriet på förra planet hann med fyra filmer av utbudet på våra TV-skärmar. Först blev det Casablanca, för att jag velat se den ungefär hela mitt liv men aldrig got around to it. Den var oerhört romantisk och stilbildande i sin helhet, huvudpersonerna var klanderfria och dialogen rapp, men aningen svår att hänga med i, kanske för att den var knepig att höra genom hörlurarna. Den får en fyra, och det var kul att höra alla de klassiska replikerna såsom "play it again Sam" i sitt rätta sammanhang.

Efter den och flygplansmat kände jag för en mysfilm och klickade fram leap year. Jag tycker mycket om Amy Adams och hade därför kanske lite för höga förväntningar men den var en stereotyp historia jag inte gärna ser igen. Småsöt men platt. 2/5.

Ungefär här, eller halvvägs in i Leap year var det egentligen tänkt att vi skulle sova, planet släcktes ner och de flesta TV-skärmarna stängdes av, men icke sa nicke, inte när man kan se massor med gratisfilm! Så jag fortsatte glatt med mitt nästa val - Up in the air med stilige George Clooney. Och vilken film! Dels var det roligt att se så många flygplatser och flygplan när man faktiskt upplevde det själv (tänk att resa över 200 dagar om året! jag som är utschasad som det är!) och dels var historien hjärtevärmande och nära. 4/5.

Som avrundning ville jag ha något lättsamt och lyckades hitta college roadtrip som jag väl aldrig trodde att jag skulle se. Men varför inte, jag tycker mycket om that's so raven (skäms) och det mesta annat som Disney producerar så varför rata den här? Och jag medger ganska så skamset att jag skrattade högt ett par gånger. Grisen var lite för mycket och det förstörda bröllopet otroligt löjligt men annars var den till och med sevärd. 3/5. Generöst? Jag är biased.

Vi fick in våran frukost en timme innan vi skulle landa (de kunde inte ha gett oss den LITE tidigare?) och jag var MER än nöjd med min bagel medan mina föräldrar ledset mumsade i sig sina små croissanter. ett noll till vegetarianen.

Efter att ha ställt fram klockan sex timmar så den blev halv åtta på morgonen istället för halv två på natten samlade vi ihop våra väskor, tågade ut till bussen som skulle ta oss till våran bil, satte oss i den och höll på att dö av trötthet på vägen hem. Kort och koncist.

***

Maten de här modifierade två resedagarna har blivit ganska så screwed up, dels för att vi var på resande fot det mesta av tiden och dels för att tidszonerna gjorde att sex timmar av natten helt plötsligt försvann och det kändes som att jag åt i stort sett hela tiden.

6/4

Frukost - det gamla vanliga (eller det som blivit vanan här på hotellet) = havregrynsgröt (den här gången med kanelsmak. Jag stal med mig två påsar i väskan också, att njuta av någon speciell morgon hemma i svedala) utan mjölk (jag vet jag vet, MJÖLK på gröt. Men det känns så onödigt!), en halv english muffin (åh vad jag saknar riktigt grovt bröd) med ett ägg/ost och ett par klunkar apelsinjuice (jag ratade resten för den var så förtvivlat utspädd). Något bristfällig frukost, men jag fasade för resten av dagen och brydde mig inte om det.

Mellanmål - ett glas apelsinjuice mamma tvingade i mig när jag låg i dvala.

Lunch - grönsallad med italiensk salladsdressing (200 kalorier), två Auntie Annes pretzelsticks (testade dem för första gången och gillade dem även om jag tyckte de var aningen för salta) och (VARFÖR??) en avskedsmilkshake (jag dricker dem inte i Sverige eftersom bara USA kan göra dem ordentligt, men oj vad jag ALLTID ångrar mig efteråt! De har så extremt många kalorier.). Riktig ångest träffade mig som väntat, varför kunde jag inte bara hållit mig till salladen? Jag är så DÅLIG på att vara nyttig och allt det där med att äta balanserat! *aargh*

Mellanmålet uteblev men jag svär att det inte var planerat!

Middag - Planet erbjöd en riktigt hygglig vegetarisk måltid för en gångs skull, även om jag inte är helt säker på vad det skulle föreställa. Jag tror att det var någon slags curry, ganska så kryddstark sådan (jag är en mes när det gäller kryddor), vitt ris (tyvärr) och hummus. Till det en quinoasallad jag inte åt(men jag stal lite av pappas grönsallad istället, tyvärr aningen dränkt i ranch ((jag gillar ranch, missförstå mig rätt, men ännu en gång - extra kalorier))) och en grov brödbulle med smart balance, ett smörgåsmargarin jag lärt mig tycka om även om jag är aningen skeptisk till just margarin. Ångrar brödbullen djupt, men jag åt inte mer än en tredjedel av riset så jag hoppas satt det jämnade ut sig. (den sjuka delen av mig saknar tiden då jag hade KONTROLL, då jag bara tillät mig själv att äta ytterst begränsade mängder. Då var jag duktig och nitisk, nu äter jag först och tänker sedan...)

Kvällsmat - Umm... nej, inte det heller. Men oroa dig inte, milkshaken täckte nog gott och väl upp alla missade mål.

7/4

Frukost - Planets egna variant på vegansk frukost och jag var helt salig; en BAGEL (!!) med smart balance och en kopp konserverad frukt i 100% fruktjuice. Min frukost var klart mycket bättre än mina carnivorer till föräldrars; de fick en liten meslig croissant och lite frukt. Pappa lyfte på croissanten och förväntade sig en riktig frukost under den, medan jag nöjt mumsade i mig min bagel bara aningen sur att det inte var fullkorn. Det är ändå ganska så säkert att det är min sista bagel på ett tag, så jag njöt av den.

Mellanmål - ett par bett av mammas ostsmörgås, en vegansk kaka som jag sparade från middagen igår, ett par vindruvor, tre godisråttor (fy vegetarianen! gelatin!) och ca 6-7 minimorötter. En väldig blandning, och det kändes avigt att äta så mycket och behålla allting.

Lunch - couscous och fylld aubergine (fylld med grönsaker) med en liten sallad blandad med vindruvor och pestodressing. Åt inte hela portionen, men dressingen och vindruvorna lade till extra kalorier så jag lät det vara så.

Mellanmål - en tallrik yoghurt med mina älskade, saknade havreringar, en halv paket kokosm&ms och två geleråttor till. Kändes som att jag åt MYCKET mer och hade någon slags tyst panikattack efteråt, men jag är riktigt lycklig över att jag behåll alltihop! Jag ska verkligen fortsätta på det här spåret nu, jag SKA inte kräkas mer!

Middag - pizza, bara för att vi var för trötta för att laga något och för att vi saknat vår svenska pizza när vi var i USA. Mycket kan de där borta men inte baka riktig pizza! Jag gick all out och beställde en med både gorgonzola och bearnaisesås och jag ångrar det inte ett smack! Pizzasallad också såklart, och ett par rutor av den nya marabouchokladen polka.

Kvällsmat - en portion grahamsgröt med liiite sylt, en smörgås med tartex och inlagd gurka ("glömde" smöret. ojdå.) och en banan (som blev ett substitut för näringsdrycken som jag är SÅ trött på).

Dagen - dagarna - har varit tuffa, men känts långt värre än de faktiskt var om man nu läser igenom det jag skrivit. Visst har jag ätit, men inte alls lika illa och lika mycket som det känts som. Och nu har jag varit kräkfri i... få se... Sedan förra söndagen. 12 dagar! Herregud, snart är det TVÅ veckor! Då ska jag FIRA =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar