tisdag 10 november 2009

155

Pappa bjöd på lunch idag och vi lyxade till det lite med att åka till corallen. Efter att ha sett till att de hade något vegetariskt på menyn (nej jag äter inte fisk) tog vi för oss av en dignande salladsbuffé. Maten blev lite av en succé vilket är kul eftersom vi var lika positiva förra gången. Annars blir det lätt att förhoppningarna är på tok för höga när man återkommer till ett ställe, men inte den här gången. Jag blev serverad vårrullar med ris och svamp och så en slags potatiskaka. Mycket gott. Det känns skönt att kunna erkänna något sådant. Och det känns ännu bättre att kunna behålla maten jag åt och inte slänga pappas pengar i sjön genom att kräkas upp det.



Ikväll stod jag för maten, vilket är vanligt nu när mammajobbar långa dagar. Jag har inget emot det, tvärtom tycker jag det är helt rätt att jag skämmer bort mamma lite och jag behöver faktiskt lära mig att laga mat. Kvällens recept var enkelt - shepherds pie. Vegetarisk variant till mig, det vanliga hederliga till resten av familjen. Så nu har jag börjat laga till kött också, det känns väldigt bakvänt. Jag blir lite illa till mods när jag tänker på vartifrån köttet kommer ifrån men jag försöker skjuta undan de tankarna för mina föräldrars skull, jag kan ju inte diktera vad de ska äta och inte äta. Men de skulle må bra av lite vegetariskt i sina dieter också, de behöver ju inte begränsa sig genom att helt neka vegetariska alternativ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar